A gamificationről

Írta:  T-HR Kft.

Új trendek a kiválasztásban

Ahogyan a társadalom változik, trendek követik egymást, akár szociális, akár technológiai szinten, az nyomot hagy a munka világában is, s így a toborzás-kiválasztásban. Ha 50 évre visszatekintünk, azt látjuk, hogy az emberek többsége egyfajta szakvégzettséget szerzett, egyetlen munkahelyen dolgozott egész életében, s ehhez a munkahelyhez közel eresztett gyökeret a magánéletében is. Húsz évvel ezelőtt már egyre elterjedtebbé vált, hogy valaki több végzettséget, több diplomát is szerzett, Magyarországon is megjelentek a multinacionális vállalatok, s többé már nem rendkívüli, vagy pejoratív, ha valaki néhány évente munkahelyet vált. Az internet tömegesen elérhetővé vált, és így lehetőség nyílt a távmunkára, a részmunkaidős foglalkoztatásra, illetve globális (multi-kulti) munkacsoportok létrejöttére.


A HR is folyamatosan változott, alkalmazkodott az újfajta igényekhez. Az ezredfordulón például „népszerűek" voltak a stressz interjúk, amiken a multinacionális nagyvállalatok jövendő menedzsereinek terhelhetőségét tették próbára a kiválasztást végző szakemberek.
Most egy sokkal humánusabb, ugyanakkor nagyon hatékony trend ütötte fel a fejét az emberi erőforrás kiválasztásában – a gamification.

Hogyan forradalmasítja a HR-t a gamification?

A „gamification" kifejezést 2002-ben alkotta meg Nick Pelling, de néhány évet még várnia kellett, hogy az egész világon elterjedjen a módszer, melynek lényege a játékelemek alkalmazása az élet játékon kívüli területein. Így akár a munkavállalók kiválasztása során lehetőség nyílik számukra szimulálni a munkavégzést. Az akár több napos gyakorlat alatt a jelöltek megismerkedhetnek nemcsak a várható feladataikkal, de munkatársaikkal, sőt, a jövendő munkahelyük épületével is – mintha csak egy számítógépes játékot játszanának.
A gamification azonban nem csak a kezdetekkor alkalmazható – segítséget nyújthat a meglévő dolgozók motiválásában, elkötelezettségük növelésében, s persze, kétirányú információáramlást tesz lehetővé a munkaadó és a munkavállaló között.
Hazánkban egyértelmű úttörő Vendler Balázs a Games for Business alapítója, aki nem kisebb cégeknek készített játékosított megoldásokat, mint például a PwC Magyarország vagy az Aegon Biztosító és a Fornetti. Vendlerék weboldala egyébként maga is játékos – az egyes akciókért, pl. a cikkekre kattintásért, lájkolásért, kommentelésért pontok, és jelvények járnak!
„ Sikeres nemzetközi projektek bizonyítják, hogy a fiatal generációk munkavállalóit a gamification eszközeivel lehet a leghatékonyabban megszólítani, de nem csak köztük működik a módszertan" – nyilatkozta Vendler Balázs.
Hazánkban is terjed azoknak a vállalatoknak a száma, akik nagy lehetőséget látnak a játékosításban, a legismertebb talán a PriceWaterhouseCoopers kiválasztási szimulációs játéka, a Multipoly. Ebben a „játékban" 12 nap alatt szimulálják a munkavállaló egy évét, s a legsikeresebben teljesítők személyesen is bemutatkozhatnak a cégnél.
A nyugati trendek szerint a játékosításé a jövő!

Források:
http://humanresources.about.com/od/employeerecognition/qt/5-ways-gamification-can-improve-hr-management.htm
http://www.z-press.hu/Gamification
http://www.hrportal.hu/hr/uj-modszer-az-elkotelezettseg-novelesere-20141008.html
http://www.pwc.com/hu/hu/hr/hr_board_1401/hr_innovacio.jhtml

Utoljára frissítve: 2016. január 18., hétfő 10:30